ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ: ΑΙΤΗΣΗ ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΑΡΑΕΝΑ
Έστω και στην παραμονή της λήξης της διορίας για υποβολή αίτησης εξαίρεσης από την κατάργηση λειτουργίας της ΔΗΚΕΠΕ, η δημοτική αρχή πιεζόμενη από τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης προχώρησε στη συζήτηση του σε έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο
Έστω και στο παραένα, μία ημέρα πριν λήξει η προθεσμία υποβολής εξαίρεσης για την κατάργηση των Δημοτικών Επιεχειρήσεων και τοων Νομικών Προσώπων Ιδιωτικού Δικαίου, η δημοτική αρχή έφερε το θέμα προς συζήτηση σε συνεδρίαση δια περιφοράς και μετά από τις έντονες πιέσεις από τις αντιπολιτευτικές παρατάξεις.
Η Λαϊκή Συσπείρωση προ την τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου που ήταν προγραμματισμένη για τη Δευτέρα 13/11 έθεσε το ερώτημα προς το προεδρείο του ΔΣ αν θα συζητηθεί το θέμα, αλλιώς θα αποχωρούσε. Η απάντηση που δόθηκε δεν ικανοποίησε την παράταξη της αξιωματικής αντιπολίτευσης που αποχώρησε. Το ίδιο έκαναν και οι άλλες παρατάξεις ΔΑΚ, Ενεργοί Πολίτες, Νέα Αρχή και ΡΑΚ με αποτέλεσμα η συνεδρίαση να αναβληθεί λόγω έλλειψης απαρτίας. Η συνέχεια δόθηκε τηλεφωνικά με επαφές των επικεφαλής και τελικά την Τρίτη 14/11 πραγματοποιήθηκε μονοθεματικό Δημοτικό Συμβούλιο δια περιφοράς στο οποίο αποφασίστηκε να ζητηθεί εξαίρεση από την λύση της Δημοτικής Κοινωφελούς Επιχείρησης Πετρούπολης, αναφέροντας χαρακτηριστικά μεταξύ άλλων.
«Η ΔΗ.ΚΕ.ΠΕ συστήθηκε ως νομικό πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και με τη μακρόχρονη λειτουργία της πλέον των 14 ετών παράγει, λειτουργεί και προάγει πολιτιστικές δράσεις και εκδηλώσεις με κύριο σκοπό την διατήρηση και τη μεταλαμπάδευση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και την παραγωγή πολιτισμού στην πόλη.
Οι τομείς που δραστηριοποιείται η ΔΗΚΕΠΕ και ανέπτυξε σημαντικές δράσεις είναι:
Διοργάνωση του «Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας».
Το Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας έχει μακρά πορεία στο χρόνο και αξιόλογη εξέλιξη ως τις ημέρες μας. Πρόκειται για έναν θεσμό που έκανε την πόλη της Πετρούπολης ευρύτερα γνωστή και κάθε χρόνο προσελκύει επισκέπτες από διαφορετικές περιοχές της Αθήνας και όχι μόνο…
Το Θέατρο Πέτρας εν κατακλείδι αποτελεί μοναδικό πολιτιστικό κύτταρο στα δυτικά της πρωτεύουσας και ενισχύει την πολιτιστική αποκέντρωση και την περιφερειακή ανάπτυξη…
Λειτουργία Θερινού Κινηματογράφου
Ο θερινός κινηματογράφος από τους ελάχιστα εναπομείναντες δημοτικούς με διατηρητέο κτίριο και με 32 χρόνια συνεχούς λειτουργίας, παραμένει σταθερή αξία και αγαπημένη συνήθεια όλης της οικογένειας τους θερινούς μήνες, προσφέροντας ατελείωτες στιγμές κινηματογραφικής απόλαυσης.
Λειτουργία Χειμερινού Κινηματογράφου
Ο χειμερινός κινηματογράφος του Δήμου Πετρούπολης αποτελεί μία πρόταση εναλλακτικής, ποιοτικής διασκέδασης πολιτισμού, προσφέρει στους συμπολίτες μας χωρίς ιδιαίτερα έξοδα και αποφεύγοντας την μετακίνηση στην Αθήνα, την δυνατότητα να απολαμβάνουν μοναδικές στιγμές της 7ης Τέχνης.
Το αναψυκτήριο «Ποικίλο»
Το δημοτικό αναψυκτήριο «Ποικίλο» που διαχειρίζεται η ΔΗΚΕΠΕ στο Ποικίλον όρος αποτελεί χώρο αναψυχής για μικρούς και μεγάλους κυρίως για οικογένειες με παιδιά. Ο χώρος είναι δίπλα σε αθλητικές εγκαταστάσεις, όργανα γυμναστικής και παιδική χαρά…
Για τους γονείς, τους δασκάλους, τους μαθητές της Πετρούπολης αλλά και των όμορων δήμων είναι αγαπημενος προορισμός σχολικών εκδρομών και περιπάτων. Για τους ανθρώπους που δεν έχουν οικονομικά μέσα για να προσεγγίσουν άλλους τόπους και τρόπους ψυχαγωγίας είναι μία σημαντική εναλλακτική πρόταση».
Αυτά είναι μέρος της εισήγησης του Δήμου Πετρούπολης για την αίτηση εξαίρεσης της κατάργησης της ΔΗ.ΚΕ.ΠΕ. στην οποία φυσικά αναγράφονται οι αθλητικές εγκαταστάσεις και οι δράσεις αθλητισμού και πολιτισμού που βρίσκονται υπό την αιγίδα της.
Όπως γίνεται αντιληπτό αν η ΔΗΚΕΠΕ δεν εξαιρεθεί της κατάργησής της από την 1η του νέου έτους τα πάντα όλα θα βρίσκονται στον αέρα και θα είναι αμφίβολο αν θα μπορέσουν να λειτουργήσουν όπως πρέπει και στην ώρα τους.
Γιατί θα συμβούν όλα αυτά! Πρώτον γιατί δεν θα υπάρχει το προσωπικό για να λειτουργήσει υποδομές και δράσεις. Και αυτό διότι κάθε Φεβρουάριο το υπουργείο Εσωτερικών ζητάει από τους δήμους να κάνει τον προγραμματισμό για τις προσλήψεις του έκτακτου προσωπικού το χρόνο που έρχεται. Πάντα συμβαίνει η έγκριση των συμβάσεων να έρχεται καθυστερημένα ένα και δύο μήνες από τότε που πρέπει να ξεκινήσουν οι δράσεις κι αυτό φαίνεται κάθε χρόνο στις καθυστερημένες ενάρξεις των δράσεων αθλητισμού και πολιτισμού του δήμου, ή στις προσλήψεις για την πυρασφάλεια που φτάνουν ενάμισι μήνα μετά την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου (1η Μαΐου). Στη ΔΗΚΕΠΕ όλα είναι πιο εύκολα καθώς οι ανάγκες καλύπτονται από την πρόσληψη εποχικών συμβασιούχων όπου οι διαδικασίες είναι πιο απλές.
Δεύτερον η ταμιακή υπηρεσία του δήμου έχει περιορισμένες δυνατότητες και μπορεί να καλύψει την πληρωμή συνδρομών στο κολυμβητήριο ή το Δημοτικό Ωδείο αλλά δεν μπορεί να ανταποκριθεί στον όγκο των εισιτηρίων μίας συναυλίας στο Θέατρο Πέτρας. Όπως επίσης το κυριότερο πρόβλημα είναι ότι ο δήμος δεν μπορεί να έχει ταμειακές μηχανές για την έκδοση αποδείξεων λιανικής. Άρα στην προκειμένη δεν μπορεί να λειτουργήσει το δημοτικό αναψυκτήριο στο Ποικίλο.
Άλλο ένα σημαντικό πρόβλημα είναι η τροφοδοσία των κυλικείων του Θεάτρου Πέτρας και του αναψυκτηρίου στο Ποικίλο. Εδώ θα πρέπει να προϋπολογιστεί το εμπόρευμα, να περάσει από έγκριση πρώτα από το Δημοτικό Συμβούλιο και σε δεύτερο χρόνο από την Αποκεντρωμένη, ώστε να γίνει η παραγγελία. Αν λόγω κατανάλωσης τα προϊόντα εξαντληθούν πιο νωρίς κινδυνεύουν τα κυλικεία να μην έχουν τι να πωλήσουν.
Αυτά φυσικά θα μπορούσαν να ξεπεραστούν αν τα κυλικεία ή το αναψυκτήριο δοθούν σε ιδιώτη προς εκμετάλλευση. Σε αυτή την περίπτωση φυσικά ο χρόνος που απομένει μέχρι την 1η Ιανουαρίου είναι ελάχιστος για να γίνει η διακήρυξη, η δημοπρασία, να κατατεθούν οι προσφορές.
Τέλος υπάρχει και η περίπτωση δημιουργίας μιας αναπτυξιακής ανώνυμης εταιρίας από πλευράς δήμου, αλλά και πάλι τα χρονικά περιθώρια που υπάρχουν για την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, την έγκριση της Αποκεντρωμένης, τη σύσταση του διοικητικού συμβουλίου και το καταστατικό της ΑΕ είναι μικρά, άρα δεν είναι σίγουρο ότι ούτε μέχρι τον Μαΐου ξεκινά το Θέατρο Πέτρας θα είναι δυνατόν η λειτουργία των κυλικείων, πόσο μάλλον η λειτουργία του Ποικίλου.
Βέβαια όλα αυτά καθιστούν αναγκαία την εξαίρεση κατάργησης της ΔΗΚΕΠΕ ή όπως συζητείται τις τελευταίες ημέρες η παράταση λειτουργίας για ένα χρόνο όλων των δημοτικών επιχειρήσεων καθώς από τις 12 Οκτωβρίου όπου και ισχύει ο νόμος δεν μπορεί κανείς δήμος να ανταποκριθεί σε αυτό.
TI ANAΦΕΡΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ
Την αυτοδίκαιη κατάργηση των ΝΠΔΔ και των κοινωφελών επιχειρήσεων των δήμων προβλέπει σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών με τίτλο «Αναμόρφωση του συστήματος διακυβέρνησης Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, κατάργηση νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου δήμων, παρακολούθηση επιδόσεων τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλες διατάξεις», που αναρτήθηκε στο opengov.gr για δημόσια διαβούλευση.
Η κατάργηση των πάνω από 500 δημοτικών ΝΠΔΔ και των κοινωφελών επιχειρήσεων των δήμων προβλέπεται για τις 31 Δεκεμβρίου 2023, δηλαδή την τελευταία ημέρα της τρέχουσας δημοτικής περιόδου. Στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι το μέτρο αποσκοπεί στην αντιμετώπιση δυσλειτουργιών που παρουσιάζουν τα νομικά πρόσωπα των δήμων, λόγω ελλιπούς στελέχωσης και διάσπασης των τοπικών υποθέσεων μεταξύ αυτών και του κεντρικού δήμου.
Το προσωπικό των καταργούμενων φορέων μεταφέρεται στον δήμο και παρέχει τις υπηρεσίες του με την ίδια σχέση εργασίας ή έμμισθης εντολής. Το μόνιμο προσωπικό κατατάσσεται σε αντίστοιχες με τα προσόντα του οργανικές θέσεις ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα, το δε προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κατατάσσεται σε προσωρινές προσωποπαγείς θέσεις αντίστοιχης κατηγορίας και κλάδου/ειδικότητας, οι οποίες συστήνονται στον οργανισμό εσωτερικής υπηρεσίας του δήμου και καταργούνται κατά την με οποιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου.
Προβλέπεται επίσης ότι από την 30η Ιουνίου 2024 παύει η λειτουργία των περισσότερων από 600 σχολικών επιτροπών και των δημοτικών επιτροπών και οι αρμοδιότητες τους μεταφέρονται στους οικείους δήμους.
Η μεταφορά του προσωπικού, των πόρων και των αρμοδιοτήτων τους στον κεντρικό πυρήνα των δήμων θα διασφαλίσει καλύτερη διαχείριση πόρων, βελτίωση της κατανομή αρμοδιοτήτων στο προσωπικό και οικονομίες κλίμακας από την ενοποίηση προμηθειών και υπηρεσιών, τονίζεται στην αιτιολογική έκθεση.
Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των καταργούμενων νομικών προσώπων οι δήμοι μπορούν να συστήσουν επιτροπές, ενώ για θέματα των σχολικών επιτροπών θα πρέπει να συσταθούν υποχρεωτικά έως δύο επιτροπές, στις οποίες μετέχει τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος σχολικών μονάδων ή συλλόγου γονέων και κηδεμόνων του οικείου δήμου.
Για κάθε ένα νομικό πρόσωπο που καταργείται αυξάνεται ο αριθμός των αντιδημάρχων κατά έναν, εφόσον ο μέσος όρος του προϋπολογισμού του καταργούμενου νομικού προσώπου των πέντε τελευταίων ετών είναι μεγαλύτερος του ενός εκατομμυρίου ευρώ.